Alla inlägg den 3 augusti 2014

Av queenoflight - 3 augusti 2014 20:30

När vi vaknade imorse så kändes det som en dröm - det var vått på gatan och plötsligt började det regna igen. Jippie!!! Fyrans morgonpromenad innehöll både hängrännedusch och vattenpölsbad.


Tyvärr höll det inte i sig så länge, men trädgården fick sig en välbehövlig avsvalkning i alla fall. Strax började molnen skingras och solen kika fram och med den steg värmen snabbt igen.

Våfflor till frukost, för våffeljärnet råkade stå kvar framme efter gårdagskvällens toastfixande. Jaja, jag har ett riktigt toastjärn också, men det blir så mycket godare med våffelrutigt.


Lite hemmabus och lek i trädgården. Sedan gick jag och Fyran in för att laga mat. Trean blev överlycklig, för det blev hennes favvomat: potatis med vegoköttbullar, brunsås och lingonsylt. För att riktigt få i sig allt på tallriken, så vände hon upp den och drack från den. Hihi Sötingen min.

 

Efter maten så hade jag lovat badstrand, så vi packade ihop oss för att åka. Tvåan och Trean gick ut i trädgården medan jag fixade det sista och helt plötsligt så ropade de: "Mamma mamma! Du måste komma! Kolla trädet!!"

Jag sprang ut och vad fick jag se, jo om inte vårt ena Åkeröträd som tappat en fjärdedel av sin krona. En av de större grenarna hade gått tvärt av och rasat ner på marken. Suuuck, så ledsamt. Åkerö är mitt favoritäpple och just i år så hade det trädet massor av kart i toppen. Och vilket projekt att få väck det sedan.

 

...jag ringde min mor direkt för att berätta och jag började nästan småfnissa i luren, för lite komiskt var det allt. Bara för kanske tre, fyra dagar sedan så kom var nämligen grannen ute i sin trädgård och vi började småprata och plötsligt säger hon: "Och vet du vad som hänt med vårt äppelträd?" Då hade deras äppelträd knäckt av en av grenarna också. Så det var liksom bara att börja röja.

...och så nu vårat träd. Som låg alldeles i vågrät linje med deras kraschade äppelträd.

Jag såg att grannen var ute även idag, så jag skuttade över och berättade att jag härmade och knäckte mina träd också. 

Så alltså, nån gång mellan jag gick in för att laga mat och vi hade ätit klart, så hände det. Och fastän vi har köksbordet alldeles vid fönstret, så hade varken hört eller sett när det hände. Helknasigt, jue.

Haha. Men suuuuuuuuuuuck. Det var inte så här jag hade planerat att tillbringa den sista riktiga sommarlovssemesterveckan. 


Nåja, vi kunde inte göra något åt trädet idag (min grensax eller rostiga fogsvans förslår inte långt...och dessutom är grensaxen på semester på västkusten haha) så vi åkte iväg till stranden istället.

Och vilken eftermiddag vi fick.

Lagom mycket folk och kompisar och vattnet var mycket finare än nån gång tidigare i sommar. Tvåan, Trean och Fyran badade och badade och så även jag.

Den vita byggnaden lite längre bort till höger är skolan här på orten. Badsjön är ett populärt utflyktsmål för skolklasserna och fritids, då det ligger så nära.    

Vid en kort fika/amningspaus så slocknade Fyran tvärt i min famn, så jag bäddade om henne rejält på vår filt (med full uppsyn från vattnet och bryggan, men tillräckligt långt bort och filtinbäddat för att jag skulle hinna fram när hon vaknade. Plus att personen på filten jämte oss, erbjöd sig att säga till om hon hann vakna innan vi badat klart) och sedan var det lek-och-bustajm för Tvåan och Trean på andra sidan av bryggan. På den djupa sidan.

Och jisses så skoj de tyckte att det var. En kompis från Ettans klass och en kille till var där och hoppade med oss och vi hade så fantastiskt roligt.  De hoppade bomben och dök och  simmade och skrattade. Oj så de njöt. Och så även jag. Guuuu' så härligt det är att vara i vatten. Jag glömmer det alldeles för ofta, men jag hoppade och dök minst lika mycket som alla ungarna. Det är en sån fantastisk känsla att klyva ytan, känna det svala vattnet runtom hela kroppen. Åh jag skulle ha kunnat vara i flera timmar, men till slut så fick jag lov att väcka Fyran så det inte skulle bli knas med nattsömnen.


Efter nästan tre timmars nonstopbad så var det dock dags att ta oss hem.

Pizza och pommes från pizzerian och sen var Trean så trött att hon ville lägga sig före Tvåan. En kort saga och godnattpuss och sen snarkade hon.


Nu sitter jag här.

Och tittar ut på mitt träd.

...och hela kroppen känns trött och genomarbetad efter dagens hoppdykningar...

Lovely!

Ovido - Quiz & Flashcards