Alla inlägg under februari 2014

Av queenoflight - 10 februari 2014 23:09

Idag nostalgitrippar jag snart ett år tillbaks i tiden.

Älskade Fyran.

Vilken njutigt intensiv dag vi fick, där i början på maj.

På repeat. 

Då som nu.


Av queenoflight - 1 februari 2014 13:52

Fördel med lekrum (och sovrum för Tvåan och Trean) NERE:

De är ändå alltid här nere och leker. 

Och vid fikabesök så kan man sitta och babbla i köket, men ändå ha koll.

Jag finns nära på kvällen om de vaknar av mardrömmar eller kissnödighet. Åtminstone så länge som jag är vaken och tittar på tv och eldar.

Bara att skyffla in leksakerna i vardagsrummet i rummet bredvid och så ser det rätt oki ut på en gång, utan att behöva springa i trappan.

Nackdel med detsamma:

Leksakerna kommer inte enbart att befinna sig i lekrummet, utan även invadera hela nedervåningen. Fast så är det ju i dagsläget ändå haha.

De måste ta sig uppför mörka trappan för att komma till mig där uppe. På något vänster så känner de sig mer bekväma med att tassa nerför trappan.


Fördel med lekrum (och sovrum för Tvåan och Trean) UPPE:

Alla Barnens rum är samlade på övervåningen och de kan lätt få vara ifred. Ett från-och-till-behov som blivit större ju större de blivit.

De kan fritt leka med smålego och playmo utan att behöva jaga iväg liten Lillskrutta som tycker att det är väldans gott att smaka på playmohår och legohjul.

Det är husets största rum och går lätt att dela av till två lite mer "på riktigt" om det skulle behövas.

De får plats med alla sina leksaker och pryttlar, men har ändå en stor lekyta på golvet.

Hela övervåningen blir till för mina Underbaringar, vilket är najs.

Nackdel med detsamma:

Bärandet av leksaker upp och nerför trappen stup i kvarten.

 


Fördelar för mig att  ha mitt och Fyrans sovrum (och pysselrum) NERE:

Dörrarna kan alltid stå öppna för största möjliga genomströmning av värme runt-runt på nedervåningen.

Fyran kan ligga i sängen och sova på kvällen medan jag sitter i rummet bredvid och stickar/eldar/surfar/kollar tv och jag hör henne utan att behöva springa halvvägs upp i trappen (jag hör i syner oftast nämligen haha).

Nackdel med detsamma:

 Att min säng blir en lekplats.

Att inte höra direkt när någon av de större Barnen blir ledsna på natten.


Fördelar för mig att  ha mitt och Fyrans sovrum (och pysselrum) UPPE:

Storsängen kan behållas i viss utsträckning.


Nackdel med detsamma:

Att inte höra ordentligt om Fyran vaknar på kvällen medan jag sitter nere och  stickar/eldar/surfar/kollar tv.


 



Fast fördelar och  nackdelar är just fördelar och nackdelar JUST NU. Om en månad kanske det blir rumsrokad igen haha. 


Egentligen känns det allra, allra bäst att alla vi sover på ett och samma våningsplan och i samma storsäng. Som vi gör nu. Jag gillar att ha Klanen samlad.

Men Ettan behöver och vill ha ett eget rum igen. Även om han nog helst vill sova kvar i storsängen också.

Tvåan och Trean är inne i ett lekstim och vill i och för sig ha egna rum på ett vis, men vill inte sova ensamma. Nu får de sova tillsammans genom att de får dela rum och får de det större rummet där uppe går dessutom lättare att dela av "på riktigt" om så är.

Och på ett vis så vore det najs att få ha ett eget rum jag med. För sömn och pyssel.


Hmm det lutar åt att jag tar rummet här nere.

Då har jag även koll på ytterdörren hehe.


Men ni som känner mig och vet vad jag har varit med om i fråga om bränder, kan kanske också förstå mina tankar kring att vara själv med Fyran på nedervåningen och ha resterande tre sovandes på övervåningen... Hmm.


Men jag behöver mer input.

Bombardera mig med fler synpunkter och fördelar/nackdelar!!! 

Snälla haha!!

Av queenoflight - 1 februari 2014 13:14

En STOR rumsrokad är i vardande.

Genomtänks omsorgsfullt inuti mitt huvud innan allt sätts igång.

Nya tankar.

Nya lösningar.

Lite obeslutsam ännu kring vem som skall ha största rummet uppe respektive nere.

 

Men det känns skönt att ha ett "måste" som först måste till, innan jag drar igång spektaklet.

För det här blir tre rum som byter plats och våning och miljarders med pryttlar och möbler som skall flyttas och hitta nya platser, så det kommer inte att göras i en handvändning.

Ursäkter och förevändningar är därför bra.

Så jag MÅSTE bida min tid.

Men åååh så sugen jag är!!

Det kommer bli så bra, så bra.

Och så kom jag på den strålande idén att den inredda kattvinden skall få bli klädkammare åt hela familjen. Yey så toppen det kommer att bli!!


Måste-grejen är att dra en datorkabel från nedervåningen till övervåningen.

Min Ettan har nu sin stationära gamingdator i rummet bredvid köket. Det rummet är även pysselrum. Men utnyttjas som sagt nästan enbart som gamingrum...och torkrum haha. Och han längtar efter att få ha sitt egna rum igen. Där han kan stänga till om sig och få rå sig själv. Han är ju ändå tio år. Och pysselrummet är inte optimalt att ha tillstängt. Det behövs öppna dörrar åt båda håll för att få bra värmegenomströmning på nedervåningen och slippa ha så mycket fjärrvärme på.

Så, han skall få Treans rum på övervåningen. Men då behövs det en datorkabel dit, så Ettans stationära dator fungerar med uppkopplingen. Annars blir det INGEN rumsrokad haha.


Har dock lite frågetecken kring hur de andra rummen skall fördelas och placeras, men det skriver jag nog ett separat blogginlägg om.

Och den som känner mig irl och vet hur vi bor, får väldans gärna komma med åsikter, synpunkter och tips i så fall.

Ovido - Quiz & Flashcards