Direktlänk till inlägg 29 oktober 2013

höstlovstisdag och vårt fantastiska ÖF

Av queenoflight - 29 oktober 2013 21:56

Åååh tiden bara rinner iväg.

Jag som hade ambitionen att i alla fall skriva ett litet inlägg per dag ungefär...men vissa dagar har jag inte ens lust att se åt en dator och andra orkar jag inte knäppa igång den.

Jag som egentligen tycker att det är så himla roligt att gå tillbaka i mina bloggar och dagböcker och minnas...attans bananer, skärpning på mig nu!


Idag har i alla fall mina Underbaringar och jag varit till Junibacken för allra första gången. Precis som halva Stockholm och hela Europa, vad det verkade på både folkmängd och antalet olika språk. Fast vad vet jag, det kanske var rätt lugnt för en höstlovstisdag ändå?

Det var kyrkans Öppna Förskola här i byn som anordnade resan med buss och allt, vilket var toppen då vi kunde åka en och samma buss fram och tillbaks. Så skönt att slippa passa tågtider och bussbyten och allt sånt.

Jag är dessutom alldeles imponerad av mina Underbaringar:  två timmar enkel resa och de sade knappt ett pip på vare sig dit eller hemvägen. Ja, förutom prat och skratt och bokstavslekar förstås. ...och ett och annat (hmm en sanning med modifikation) "när är vi framme?" och "hur långt är det kvar?"

.........behöver jag ens nämna att första frågan kom innan vi ens hunnit ut ur samhället?.... *fniss*

På hemresan så däckade vi allihopa för en stund.

Det tar på krafterna att ha roligt och trängas.


Så, vad blev då vårt omdöme om Junibacken?

Sagotåget var helt klart bäst och gråtmilda jag fick så klart tårar i ögonen, bara för att det var så fiiiint. Och så detaljerat. Och Astrids röst. Figurerna och de underbart gjorda miljöerna. Och sagorna som väcker så starka känslor. En total-lycko-buääääääääääää-känsla haha.

Jag tyckte även att det andra var kanon. Så fantastiskt fint uppbygda miljöer med alla smådetaljer... det var precis som att vara inuti själva boken/filmen. Ett himmelrike för en sån som mig som alltid älskat dockskåp och lekstugor och hopplock av loppis och färg och bygga en känsla i miljö och... Jag kunde inte ens fotografera allt, för bilder kan inte nånsin göra det rättvisa. Helheten av detaljer och detaljerna i helheten. Allt! Jag ville gå omkring och bara ta in alla detaljer och pränta in dem direkt i hjärnan. Love it!

Vi missade de små showerna, men hann med att se slutet på en musikföreställning från Hellsings piratbok. Och vilken röst den ena av tjejerna hade. Jag hittar inte orden för att beskriva den, men den var liksom djup och varm och nära på en och samma gång. Jag hade lätt kunnat köpa ett årskort, bara för att kunna gå dit och höra henne sjunga varje dag.

Fyran var dock lite för liten för att ha någon större behållning, men hon var nöjd med att åka på min mage och tutta lite då och då.

Ettan tyckte också om Sagotåget, men tyckte resten var lite för barnsligt.

Tvåan och Trean (och som sagt, Mamman) var dock helnöjda med dagen.


Dessutom så måste jag verkligen lovorda vår Öppna Förskola här i byn, som kyrkan håller i. De gör så otroligt mycket skoj och har så många roliga idéer och planer och jag är så himla glad att jag är föräldraledig och kan vara med på så mycket.

Det är café två gånger i veckan, babymassage kommer det att bli, tillika rytmik. En gång i veckan är det sångstund och det kommer att bli korvgrillning och julpyssel. Och så den här Junibacken-resan med smidig bussresa och rabatterat inträde och fika på bussen och allt.

Tjejen som håller i allt det här är helt suverän. Glad, positiv och supertrevlig och verkligen genomgo och omtänksam.

Ja just ja, varje måndag morgon är det även föräldra-barn-träning i ÖF's lokaler. En härligt energifylld tjej håller i träningen, som är omväxlande och rolig. Och härligt jobbig. Det kostar en liten slant per pass och sedan håller ÖF med en nyttig frukost till självkostnadspris.

Och ni som läser min blogg och håller till här i krokarna, får väldans gärna komma förbi någon måndag eller onsdag. Det är hur mysigt som helst!


Imorgon blir det ÖF som vanligt och sedan får vi se vad resten av lovveckan för med sig.

Äventyrsbad står på önskelistan och eftersom det inte står så mycket annat på agendan, så kanske vi skulle ta och passa på. Jag har inte varit där sedan Trean låg i magen - vilket var sina modiga 4,5 år sedan. Och det blir i så fall premiärbadande för Fyran. Hmm måste nog rota fram de där blöjbadbyxorna också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av queenoflight - 14 februari 2017 18:12

Vi kör! Jag måste. Det är min Dröm. Allting löser sig. Bara mina köpare får sitt ja från banken, så kör vi. Tjohooo!!!! ...

Av queenoflight - 1 februari 2016 20:52

Kanske att mitt inlägg från dryga året sedan återigen har blivit aktuellt. Jag vet inte. Men jag har ingen lust att panika fram ett beslut som jag var tvungen till förra vändan. Istället så tänker jag stämma i bäcken och redan nu fundera över a...

Av queenoflight - 10 januari 2016 19:36

Just idag så finns det så mycket jag vill säga. Det har varit en dag full av känslor på alla sätt och vis och jag behöver få skriva av mig och ur mig allt som jag går och tänker på just nu.   Häromdagen så fick jag frågan vad jag skulle göra om...

Av queenoflight - 4 april 2015 22:14

Inser att jag nog måste börja "tvinga" mig själv att sätta mig ner en liten stund varje kväll, för att få lite snurr på den här bloggen igen.   Tvåan och Trean tycker att det är fantastiskt roligt att bläddra i min förra blogg. Den skrev jag näml...

Av queenoflight - 17 mars 2015 20:30

Här går livet sin gilla gång...fast senaste veckan definitivt på sparlåga. En efter en har vi trillat dit i feber och hosta. Sån där segdragen feber som är tillräckligt hög för att inte orka något men tillräckligt låg för att inte däcka totalt i sä...

Ovido - Quiz & Flashcards