Direktlänk till inlägg 24 juni 2013

Angående amning - fritt och länge. Länkar jag vill spara

Av queenoflight - 24 juni 2013 21:02

Måste bara spara ner dessa länkar i bloggen, så jag alltid vet var jag kan hitta dem.

Underbara!

Och någon dag skall jag skriva ett eget inlägg angående att vara långtidsammare och slänga fram bröstet i parti och minut... inte ett medvetet "val", utan jag har bara lyssnat och sett mina Barn och så gjort det som känts rätt.

Vilket för just mig och mina Underbaringar har varit att amma fritt och länge.

Kanske har jag lite afrikanskt blod i mig?


http://www.incultureparent.com/2010/12/why-african-babies-dont-cry/


http://www.incultureparent.com/2011/02/breastfeeding-land-genghis-khan/


Lite grand har jag berört ämnet i detta inlägg:


http://queenoflight.bloggplatsen.se/2013/02/12/9456236-du-ar-som-oss/

 
 
Persilja

Persilja

24 juni 2013 23:29

Oj vad man får känna sig konstig mest hela tiden. För något som är helt naturligt! Att amma länge har varit standard i alla tider tills 60-talet då det började komma restriktioner och vips blev svenska folket jätteonaturliga och nu på 2000-talet är det ju sanslöst hur amningsfinetligt det är. Jag blir rädd! Vi har kommit så långt från det naturliga att vi tycker det är äckligt och osunt! Hur är det möjligt? Det bär mig emot att skriva "vi" när jag menar svenskarna för jag sällar mig inte till detta. Jag har ammat mina fyra jättelänge. Barnen bestämde helt och hållet själva. Och eftersom jag fått dem så tätt ammade jag faktiskt tre en period också. Min äldsta slutade när han var fyra, min andra när han var nästan fem, och då ammade jag alltså också den tredje som var kring två och den första som var nyfödd. Det funkade hur bra som helst. Men ojojoj vad många som brytt sig och kommit med amatörpsykologiska skrämselprofetior. Barnen skulle bli sååå osjälvständiga och jag var egoist och allt vad det sa. Värst var dock när jag fick höra på omvägar att jag var äcklig. Det var jobbigt. Nu så här i efterhand är jag superstolt över hur mycket jag ammat. I elva år i streck sen mitt första barn föddes har jag närt min avkomma och de är alla idag självständiga barn som är friska och sunda och jag vet att de inte har tagit den minsta skada. Tvärtom. Men det är fortfarande svårt att stå upp för det i alla läger tycker jag. Sååå konstigt att så många har så mycket att tycka om en så personlig sak!!!!!! Jag älskar dock att läsa om andra som gjort som jag så jag hoppas att folk berättar om det och visar det och inte låter sig tystas eller gömmas. Heja dig! Amma järnet! :)

http://persilja.blogspot.com

queenoflight

25 juni 2013 21:39

Ååååh underbart att amma tre samtidigt!!
Och i så många år...underbart!! Heja dig med (så här efterskott haha)
Jag ammade Ettan och Tvåan samtidigt i ett halvår men Ettan slutade sen när han fyllde fyra.
Tvåan slutade när han var 1,5 för jag var gravid med Trean och det gjorde ont...men bara några månader senare så var det dags för Trean att börja :-)
Trean är den enda jag _medvetet_ avslutade amningen för, för annars hade jag inte hunnit donera ägg. Men hon kändes rätt redo att sluta, även om det skar hjärtat på mig.
Så förutom under ett par månader när jag väntade Trean så ammade jag nonstop sex års tid :-)
Får väl se hur länge den här lilla Snorpan vill tutta. Lääänge vad det verkar som nu, för hon bor i famnen och vid brösten *ljuvligt*

...en liten uppdatering. Fick just höra ordet "äckligt" om någon som ammade sitt barn som var sex år. När man talar om trollen...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av queenoflight - 14 februari 2017 18:12

Vi kör! Jag måste. Det är min Dröm. Allting löser sig. Bara mina köpare får sitt ja från banken, så kör vi. Tjohooo!!!! ...

Av queenoflight - 1 februari 2016 20:52

Kanske att mitt inlägg från dryga året sedan återigen har blivit aktuellt. Jag vet inte. Men jag har ingen lust att panika fram ett beslut som jag var tvungen till förra vändan. Istället så tänker jag stämma i bäcken och redan nu fundera över a...

Av queenoflight - 10 januari 2016 19:36

Just idag så finns det så mycket jag vill säga. Det har varit en dag full av känslor på alla sätt och vis och jag behöver få skriva av mig och ur mig allt som jag går och tänker på just nu.   Häromdagen så fick jag frågan vad jag skulle göra om...

Av queenoflight - 4 april 2015 22:14

Inser att jag nog måste börja "tvinga" mig själv att sätta mig ner en liten stund varje kväll, för att få lite snurr på den här bloggen igen.   Tvåan och Trean tycker att det är fantastiskt roligt att bläddra i min förra blogg. Den skrev jag näml...

Av queenoflight - 17 mars 2015 20:30

Här går livet sin gilla gång...fast senaste veckan definitivt på sparlåga. En efter en har vi trillat dit i feber och hosta. Sån där segdragen feber som är tillräckligt hög för att inte orka något men tillräckligt låg för att inte däcka totalt i sä...

Ovido - Quiz & Flashcards