Direktlänk till inlägg 12 februari 2013

Du är som oss.

Av queenoflight - 12 februari 2013 12:37

Det knackade på dörren.

Utanför stod den lilla, lite äldre invandrarkvinnan som jag förra vintern hjälpte när hon ramlat på gatan och slagit huvudet i isen. Jisses, så jag sprang när jag såg henne genom fönstret, liggandes alldeles orörlig mitt på vägen. Nyduschad och naken under termobyxor och jacka sprang jag medan barnen klistrade sina näsor mot fönsterrutan för att se hur det gick och jag hjälpte henne upp precis när en man i bil stannade. Envis var hon och bedyrade att hon mådde bra. I efterhand visade det sig vara hjärnskakning och hon fick hjälp på sjukhuset efter att ha svimmat där hemma.

Jaja.

Det var en liten parentes.

I alla fall.

Hon knackade på dörren.

Ville sälja underkläder för fotbollslagets räkning.

Efter lite prat så konstaterade hon att "du är gravid".

Och jag bara klappade mig på magen, strålade och sade att i maj är det dags.

"Konstigt!" sade hon på bruten svenska och log.

Och jag tänkte att...hmm vad menar hon nu?

"Du är som invandrare. Inte som svenskar. Du gillar (underförstått: många) barn. Som vi."

Mitt leende blev ännu större och jag sade bara: "Jaaa! Jag älskar att ha många barn."

Och hon log mot mig och önskade lycka till.


Sedan stängde jag dörren och kände mig alldeles varm inuti.

Som att jag fått världens finaste komplimang.


Och lite lustigt är det, för jag är inte förvånad över hennes kommentar.

Fick höra något liknande när Ettan var liten och jag satt och ammade honom utanför förskolan. En liten slurk innan hemfärd. Han var kanske 2-2,5 år och det var så skönt i gröngräset och solen som strålade.

Då kom det fram en annan förälder, utlandsfödd, och hon sade just det: "Du är som oss i mitt hemland. Ammar länge."

Och jag kände mig så himla stolt och glad.


För min del innebär båda kommentarerna en slags värmande bekräftelse och uppskattning.

Och det kan ibland behövas, när man i olika sociala medier kan läsa hur "perverst" och "äckligt" det är att till exempel amma sina barn längre än till säg 6 månader. Eller, det behöver inte vara ute på nätet heller. Det är inte bara en gång jag har hört någon kring fikabordet säga att "jag tycker det ser så fel/äckligt/konstigt ut att amma en tvååring".

Och då brukar jag le lite i smyg och säga i lättsam ton (som om jag inte alls tänkt på vad människan innan just sagt) att "Ja, Ettan slutade ju amma när han var fyra år, men Tvåan ammade tyvärr bara i 1,5 år eftersom jag var gravid då och det gjorde ont. Och Trean ammade jag bara till hennes 1-årsdag, så jag skulle hinna donera ägg innan jag blev för gammal."

Hihi det är alltid lika roligt att se den andres reaktion...

Eller att man är konstig som längtar många barn...och speciellt att ha mage att vara ensamstående och vilja ha en stor familj. Tänk då vilken förskräckelse när det visar sig finnas flera fäder med i bilden. Eller kanske till och med inseminationsbarn. Jisses, tänk att själv ta rodret och bestämma över sin egen familj och dess storlek. Det kan vara superprovocerande.

Nu har jag själv inte blivit utsatt för just det sistnämnda - åtminstone inte öga mot öga. Men jag kan ju läsa vad som skrivs och tycks rent allmänt. Och bakom min egen rygg finns det säkerligen människor som har åsikter kring mina livsval.


Så det känns varmt ända in i hjärteroten med dessa spontana - men lätt förvånade - konstateranden. Där människor tar mitt sätt att vara för helt naturligt. Vem det än kommer ifrån och varifrån den personen än härstammar.


Jag älskar verkligen att ha många barn och jag känner mig fantastiskt privilegierad som kan räkna mig som långtidsammare.

Lycklig och stolt är för små ord i sammanhanget.

 
 
Ingen bild

Frida

12 februari 2013 14:48

<3 :-)

 
Ingen bild

Linda-Marie

12 februari 2013 15:37

Du är verkligen supercool, det var länge sedan vi sågs nu men jag har en så härlig bild av dig, du går din egen väg och du gör det du tror på!
Jag är just nu mitt inne i något som av många ses som " konstigt" och inte " normalt" , en stor prövning med med vilja och mod kommer man långt, vad andra tycker och tänker har ingen betydelse, riktiga vänner stöttar, andra flyr..
Kramar

 
Ingen bild

Kim Goren

13 februari 2013 16:29

Du verkar vara en superbra mamma! Keep it up! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av queenoflight - 14 februari 2017 18:12

Vi kör! Jag måste. Det är min Dröm. Allting löser sig. Bara mina köpare får sitt ja från banken, så kör vi. Tjohooo!!!! ...

Av queenoflight - 1 februari 2016 20:52

Kanske att mitt inlägg från dryga året sedan återigen har blivit aktuellt. Jag vet inte. Men jag har ingen lust att panika fram ett beslut som jag var tvungen till förra vändan. Istället så tänker jag stämma i bäcken och redan nu fundera över a...

Av queenoflight - 10 januari 2016 19:36

Just idag så finns det så mycket jag vill säga. Det har varit en dag full av känslor på alla sätt och vis och jag behöver få skriva av mig och ur mig allt som jag går och tänker på just nu.   Häromdagen så fick jag frågan vad jag skulle göra om...

Av queenoflight - 4 april 2015 22:14

Inser att jag nog måste börja "tvinga" mig själv att sätta mig ner en liten stund varje kväll, för att få lite snurr på den här bloggen igen.   Tvåan och Trean tycker att det är fantastiskt roligt att bläddra i min förra blogg. Den skrev jag näml...

Av queenoflight - 17 mars 2015 20:30

Här går livet sin gilla gång...fast senaste veckan definitivt på sparlåga. En efter en har vi trillat dit i feber och hosta. Sån där segdragen feber som är tillräckligt hög för att inte orka något men tillräckligt låg för att inte däcka totalt i sä...

Ovido - Quiz & Flashcards