Alla inlägg den 7 juni 2013

Av queenoflight - 7 juni 2013 12:53

Ja, någon lägenhetsflytt blev det inte denna gång.

Som ensamstående med fyra Underbaringar på heltid och föräldraledig från en deltidstjänst så finns det inte på kartan att banken låter mig ha två lån. Inte ens när det är för enbart några månader, tills huset är sålt.

Men jag förstår dem.

Huslån + utgifter OCH lägenhetslån + hyra + utgifter är väl inte helt optimalt kanske... *flin*


Nåja, det här leder till lite huvudbry.

I vilken ände skall jag börja nysta?

Bankkvinnan tyckte att jag skulle sälja huset och hyra en lägenhet.

Men hur lätt är det att få tag på en hyresrätt under gällande förutsättningar.

(och hur lätt är det att få ett framtida lån med mina förutsättningar NU? När jag köpte huset var jag visserligen ensamstånde, men med bara ett barn och en heltidstjänst med helt oki månadslön... kanske borde jag klamra mig fast vid det här huset och lånet, trots allt?)

Och sälja för att få loss kanske en liten pengavinst och inte ha en aning om hur eller var vi skall bo känns inte speciellt lockande.

Fast försäljningen kommer egentligen att bli en förlust efter alla avdrag (renoveringar, mäklare, försäkringar osv) som får göras, men eftersom jag betalat fjärrvärmeinstallation och allt annat kontant, så får jag kanske lite grand kvar att spara undan även om det inte blir så på pappret. Men jag orkar liksom inte bry mig. Tillräckligt för att lösa lånen och betala alla omkostnader, det önskar jag mig dock helst.


Och så får jag klura på: hur mycket får det kosta att slippa alla oro?

När jag tänker så, så känns det rätt okej att inte få ut speciellt mycket för huset.

Jag vet ju vilka brister det har (eldningsförbud, fönster som måste renoveras osv osv) och jag vet även mina egna farhågor. Så jag vet ju att det inte är värt så mycket rent pengamässigt, vilket även mäklaren sagt efter värderingen.


Men var börjar jag som sagt?

Jag behöver egentligen sälja först, för att kunna lösa allt med lån och så och ha en liten summa att investera.

Men jag har ingen lust att mellanlanda i en hyres för att sen behöva flytta igen med alla Ungar, speciellt när  Fyran är så liten.

Dock kan jag tänka mig att landa helt och fullt i en hyreslägenhet, om den är rätt. Och i framtiden kanske investera i ett litet torp att åka ut till på helger och lov och leva så primitivt som det är där.

Bara jag slipper det primitiva i vardagen.

Där vill jag att allt bara skall funka, utan att behöva tänka för mycket på det.

I torpet så är det helt oki att kanske inte ha varmvatten, eller kanske bara brunn på tomten. För så är det _där_ och då har vi ändå en fungerande vardag som vi kan åka till och leva i under veckorna.


Så innan jag vet, så fortsätter jag att måla altanen så vi får njuta av den i sommar.

Men det känns inte lika roligt att göra i ordning när allt känns så osäkert...

Och jag vet att det är JAG som måste fatta ett beslut.


Usch så virrigt inlägg men jag var tvungen att få ur mig.

...men det är frustrerande att skriva på den här datorn, för tangenterna är så tröga vissa av dem att jag blir alldeles matt. Får ändra i texten precis hela tiden och kan inte skriva så snabbt som jag brukar. Gaaah!

Måste jag lugna ner tempot måhända, är det det datorn vill säga mig?! *big smile*

Ovido - Quiz & Flashcards