Alla inlägg den 31 december 2013

Av queenoflight - 31 december 2013 23:12

Först.

Byt ut den vanliga godissmakande Bamsetandkrämen mot en ekologisk människovänlig örttandkräm. Förslagsvis barntandkrämen från Urtekram (eller vad den heter), med doft och smak av lakrits (tydligen).

OBS!

Se först till att Barnen AVSKYR lakrits.


Låt dem använda lakritstandkrämen i en vecka ungefär och se hur de går från tandbortsälskande Ungar till att sky tandborstningen (eller tandkrämen snarare) som pesten. Men precis som med pest eller kolera, så borstar de ändå. Bara mer och mer tvehågset och äckelmagat för varje dag. Dock alldeles frivilligt och utan försök att "glömma bort". Det tar dock bara lite längre tid INNAN de tar sig in till badrummet och själva tandborstningen går liiite snabbare för varje dag.


Tag sedan en Nyårsafton.

Jag körde på den år 2013.


Så här gick det till hos oss:


Barn nummer ett: Trean.


Plats: lilla toan på övervåningen.


Jag smög på av den vanliga Bamsetandkrämen på tandborsten medan hon placerade sig på toalettlocket.

Hon gapade stort men knep ihop ögonen så hårt av äckelfasa att rynkorna i ögonvrårna såg ut som stora solfjädrar.

Borsta borsta. En sekund. Borsta borsta. Två sekunder. Bors...

PING!

Utan att röra en fena, så slogs ögonen upp. Som på tecknad film. Så vitt uppspärrade av häpnad att de kunde mäta sig med hur stort hon gapade medan jag borstade.

"VAD är det för tandkräm?!"

Och - fortfarande utan att röra en muskel i ansiktet - så log hon med ögonen och njöt medan löddret sprutade. Yes, äntligen den där faaaarliga godistandkrämen igen!!


Barn nummer två: Tvåan.


Några timmar senare.

Plats: lilla toan på övervåningen.


Återigen så smög jag på av Bamsetandkrämen medan Tvåan satte sig på toalettlocket.

Stort gapande mun men inga ihopknipna ögon. Istället tittade de stint framåt och jag såg i både blick och kroppsspråk hur han stålsatte sig för tandkrämsmomentet. Åh jag riktigt såg hur äckligt han tyckte att det var, redan innan jag hade börjat borsta.

Borsta borsta. En sekund. Borsta borsta. Två sekunder. Bors...

PING!

Och utan att röra en fena, så spärrades ögonen upp av förvåning och jag kunde inte låta bli att fnissa inombords.

"VAD är det där för tandkräm?!"


Så nu vet ni hur det går till, gott folk.




Ovido - Quiz & Flashcards