Direktlänk till inlägg 1 februari 2014

fördelar och nackdelar - rumsfördelning

Av queenoflight - 1 februari 2014 13:52

Fördel med lekrum (och sovrum för Tvåan och Trean) NERE:

De är ändå alltid här nere och leker. 

Och vid fikabesök så kan man sitta och babbla i köket, men ändå ha koll.

Jag finns nära på kvällen om de vaknar av mardrömmar eller kissnödighet. Åtminstone så länge som jag är vaken och tittar på tv och eldar.

Bara att skyffla in leksakerna i vardagsrummet i rummet bredvid och så ser det rätt oki ut på en gång, utan att behöva springa i trappan.

Nackdel med detsamma:

Leksakerna kommer inte enbart att befinna sig i lekrummet, utan även invadera hela nedervåningen. Fast så är det ju i dagsläget ändå haha.

De måste ta sig uppför mörka trappan för att komma till mig där uppe. På något vänster så känner de sig mer bekväma med att tassa nerför trappan.


Fördel med lekrum (och sovrum för Tvåan och Trean) UPPE:

Alla Barnens rum är samlade på övervåningen och de kan lätt få vara ifred. Ett från-och-till-behov som blivit större ju större de blivit.

De kan fritt leka med smålego och playmo utan att behöva jaga iväg liten Lillskrutta som tycker att det är väldans gott att smaka på playmohår och legohjul.

Det är husets största rum och går lätt att dela av till två lite mer "på riktigt" om det skulle behövas.

De får plats med alla sina leksaker och pryttlar, men har ändå en stor lekyta på golvet.

Hela övervåningen blir till för mina Underbaringar, vilket är najs.

Nackdel med detsamma:

Bärandet av leksaker upp och nerför trappen stup i kvarten.

 


Fördelar för mig att  ha mitt och Fyrans sovrum (och pysselrum) NERE:

Dörrarna kan alltid stå öppna för största möjliga genomströmning av värme runt-runt på nedervåningen.

Fyran kan ligga i sängen och sova på kvällen medan jag sitter i rummet bredvid och stickar/eldar/surfar/kollar tv och jag hör henne utan att behöva springa halvvägs upp i trappen (jag hör i syner oftast nämligen haha).

Nackdel med detsamma:

 Att min säng blir en lekplats.

Att inte höra direkt när någon av de större Barnen blir ledsna på natten.


Fördelar för mig att  ha mitt och Fyrans sovrum (och pysselrum) UPPE:

Storsängen kan behållas i viss utsträckning.


Nackdel med detsamma:

Att inte höra ordentligt om Fyran vaknar på kvällen medan jag sitter nere och  stickar/eldar/surfar/kollar tv.


 



Fast fördelar och  nackdelar är just fördelar och nackdelar JUST NU. Om en månad kanske det blir rumsrokad igen haha. 


Egentligen känns det allra, allra bäst att alla vi sover på ett och samma våningsplan och i samma storsäng. Som vi gör nu. Jag gillar att ha Klanen samlad.

Men Ettan behöver och vill ha ett eget rum igen. Även om han nog helst vill sova kvar i storsängen också.

Tvåan och Trean är inne i ett lekstim och vill i och för sig ha egna rum på ett vis, men vill inte sova ensamma. Nu får de sova tillsammans genom att de får dela rum och får de det större rummet där uppe går dessutom lättare att dela av "på riktigt" om så är.

Och på ett vis så vore det najs att få ha ett eget rum jag med. För sömn och pyssel.


Hmm det lutar åt att jag tar rummet här nere.

Då har jag även koll på ytterdörren hehe.


Men ni som känner mig och vet vad jag har varit med om i fråga om bränder, kan kanske också förstå mina tankar kring att vara själv med Fyran på nedervåningen och ha resterande tre sovandes på övervåningen... Hmm.


Men jag behöver mer input.

Bombardera mig med fler synpunkter och fördelar/nackdelar!!! 

Snälla haha!!

 
 
Linda

Linda

1 februari 2014 19:36

Alltid svårt det här med hur rummen ska fördelas, vi återkommer dock oftast till samma uppdelning, barnen uppe och vixendovrummet nere.
Jag är lite allergisk mot att ha alla rum belamrade av leksaker så har dom rummen där uppe är det helt enkel där dom får leka, men givetvis tar dom ner något ibland också.
Jag själv tycker detr skönt att ha vårt nere då vi då får nedervåningen för oss själv när barnen lagt sig, det gör inget pm man spelar musik, kör igång en tvättmaskin el linnande, vi stör dom inte och kan röra oss fritt.
Hade jag varit du hade jag alltså låtit dom 3 stora fått uppe och du själv å lillan nere. Dom andra är ju så stora nu å lillan behöver ju bara en back någonstans på undervåningen med leksaker för tillfället, då har du eliminerat städning av leksaker om någon ska komma lite också:)
Mina tankar:)
Kramkram!!

http://www.polyfamiljen.se

queenoflight

2 februari 2014 09:06

Mmm jag är inne på ditt resonemang också faktiskt... :-)
Tack vännen!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av queenoflight - 14 februari 2017 18:12

Vi kör! Jag måste. Det är min Dröm. Allting löser sig. Bara mina köpare får sitt ja från banken, så kör vi. Tjohooo!!!! ...

Av queenoflight - 1 februari 2016 20:52

Kanske att mitt inlägg från dryga året sedan återigen har blivit aktuellt. Jag vet inte. Men jag har ingen lust att panika fram ett beslut som jag var tvungen till förra vändan. Istället så tänker jag stämma i bäcken och redan nu fundera över a...

Av queenoflight - 10 januari 2016 19:36

Just idag så finns det så mycket jag vill säga. Det har varit en dag full av känslor på alla sätt och vis och jag behöver få skriva av mig och ur mig allt som jag går och tänker på just nu.   Häromdagen så fick jag frågan vad jag skulle göra om...

Av queenoflight - 4 april 2015 22:14

Inser att jag nog måste börja "tvinga" mig själv att sätta mig ner en liten stund varje kväll, för att få lite snurr på den här bloggen igen.   Tvåan och Trean tycker att det är fantastiskt roligt att bläddra i min förra blogg. Den skrev jag näml...

Av queenoflight - 17 mars 2015 20:30

Här går livet sin gilla gång...fast senaste veckan definitivt på sparlåga. En efter en har vi trillat dit i feber och hosta. Sån där segdragen feber som är tillräckligt hög för att inte orka något men tillräckligt låg för att inte däcka totalt i sä...

Ovido - Quiz & Flashcards